De laatste jaren gaan de prijzen van designerkleding maar 1 kant op… en dat is omhoog, drastisch omhoog zelfs. Ondanks het financiele klimaat is er bij de top zeker nog veel vraag naar de duurdere items en lijkt het vooruitzicht dat de prijzen alleen nog maar zullen stijgen. Zowel schoenen, handtassen en kleding gingen de laatste jaren razendsnel omhoog, dankzij het duurder worden van productie en verkoopprocess, maar ook door de vraag naar steeds exclusievere mode. Een leuk voorbeeld is de erg bekende Kelly tas van het merk Hermès. Deze tas is van 3600 euro in het jaar 2000 naar een prijs van 5700 euro opgelopen.
Een andere reden die aangevoerd is dat in het huidige economische klimaat de rijken alleen maar rijker worden en het vooral de onderkant en middenmoot is die last heeft van de nadelen. Hierdoor kan de doelgroep van deze designers zicht alleen maar meer permiteren en zullen ze dus ook bereid zijn meer uit te willen geven. Juist door deze financiele crisis zijn overigens de productiekosten en kosten van adverteren alleen maar gestegen, iets wat velen niet meteen verwachten misschien, maar toch zeker aan de orde is. En hoewel niet iedereen perse de duurste schoenen en kleding hoeft te hebben en juist aan de andere kant van de markt de budgetretailers veel markt winnen zal de trend aan de bovenkant nog wel even doorzetten.